Sklej!


Jeżeli jesteś zainteresowany informacjami na temat tego modelu
lub chcesz go kupić za rozsądną cenę, kliknij TUTAJ.


H.M.S. Bounty

H.M.S. Bounty
H.M.S. Bounty. H.M.S.(Okręt Jej Królewskiej Mości), Bounty (Szczodry, Hojny). Na zakup statku i jego wyprawę pieniądze ze swej szkatuły wyłożył sam monarcha król Grzegorz III. Fregata przebudowana z małego statku handlowego "Bethia". Posiadała koło sterowe - wówczas będące nowością. 23 grudnia 1787 r. okręt Jego Królewskiej Mości "Bounty" podniósł kotwicę w porcie Spithead i pod dowództwem kapitana Blighta ruszył w drogę. Celem wyprawy była wyspa Otaheite na Morzu Południowym skąd na Jamajkę miały być dostarczone sadzonki drzewka chlebowego. Drzewka te miały stać się łatwym wyżywieniem dla niewolników. Po przebyciu 26 tys. mil pełnych wyrzeczeń i niebezpieczeństw 25 października 1788 r. załoga "Bounty" dopłynęła do wysepki Mehetia niedaleko Tahiti. Dla roślin zaczął się już okres zimowego snu, który trwa około pół roku, wobec czego sadzonek nie można było pozyskać. Po pięciu miesiącach "przymusowego" pobytu na wyspie, 4 kwietnia 1789 r. o świcie, zaopatrzony w 1015 sadzonek chlebowca, "Bounty" wyrusza w rejs do dalekich Indii Zachodnich. Ciężka podróż, racjonowana żywność, bestialskie kary kapitana przysparzają mu coraz więcej wrogów. Brakuje już nawet słodkiej wody, która ze względu na konieczność pielęgnowania sadzonek, została zmniejszona do racji głodowych. 28 kwietnia 1789 r. załoga podnosi bunt,kapitan Blight wraz z 18 marynarzami zostaje wysadzony do szalupy o dł. 7 m. Decyduje się płynąć na wyspę Timor, gdzie dociera po 42 dniach żeglugi, pokonując ponad 3600 Mm. Stąd 20 sierpnia na zakupionym szkunerze "Resource", holując za sobą szalupę z "Bounty" bierze kurs do Anglii. Na "Bounty" dowództwo obejmuje Christian Fletcher. 23 czerwca "Bounty" przypłynęła na wyspy Pitcairn. Znaleziono tam słodką wodę, dzikie owoce, żyzną ziemię oraz kilka głębokich jaskiń, gdzie w razie pościgu buntownicy mogli się ukryć. Okręt stanął na kotwicy, marynarze znieśli na brzeg wszystko co tylko dało się przetransportować, po czym okręt podpalili. Z pośród tych, którzy pozostali na Tahiti, wielu wyłapała karna ekspedycja wysłana z Anglii na pokładzie fregaty HMS "Pandora".
Los buntowników na wyspie Pitcairn pozostawał tajemnicą przez 18 lat. Amerykańscy wielorybnicy, którzy powtórnie odkryli wyspę, znaleźli na niej tylko jednego mężczyznę - uczestnika buntu Johna Adamsa - oraz 9 kobiet i 23 dzieci.
8 czerwca 1857 r. 194 wyspiarzy z Pitcairn przesiedlono na teren dawnej kolonii karnej na Norfolk. Potomkowie buntowników żyją tam do dziś.
Bibliografia: S.Gulas - "Żaglowce"; "Encyklopedia żeglarstwa"

Dane techniczne:
armator - Wielka Brytania
długość max.- 30 m
szerokość - 7,5 m
zanurzenie - 3,2 m
wyporność - ok. 215 ton
uzbrojenie - 4 działa 6-funtowe, 10 dział 1/2-funtowych

Parametry modelu:
- Skala 1:110
- Ilość części montażowych 171
- Długość 372 mm
- Wysokość 291 mm
- Poziom trudności montażu 5

Wyposażenie modelu:
- Detale kadłuba z widocznymi słojami drewna
- Detale pokładu ze słupkami relingu
- Ster i szalupy wiosłowe
- 4 działa na podstawach
- 2 kotwice
- Detale masztów i reji
- Jednolita osłona
- Żagle ze strukturą płótna żaglowego
- Flagi kodowe
- 5 figurek marynarzy
- Statyw ekspozycyjny z opisaną nazwą statku

Potrzebne kolory farb wg. katalogu firmy Revell:
5 15 16 56 83 88