Sklej!
Kamov Hokum |
![]() Kamov Hokum. Niezwykły śmigłowiec bojowy Ka-50 z typowym dla biura konstrukcyjnego Nikołaja Kamowa układzie z dwoma wirnikami współosiowymi, bez śmigła ogonowego. Pierwszy na świecie jednomiejscowy helikopter bliskiego wsparcia. Dwa trójłopatowe przeciwbieżne współosiowe szeroko oddzielone wirniki z odchylonymi do przodu końcówkami łopat; niewielki przekrój poprzeczny kadłuba, czujniki dziobowe; kabina z płaską szybą, lusterkiem wstecznym nad szybą, małe, odchylone do tyłu usterzenie ogonowe z osiowym sterem pionowym i dużą klapą; wysoki statecznik z tyłu kadłuba z pomocniczymi statecznikami na końcach, chowane podwozie, zamontowane pośrodku poziome skrzydła z aparaturą zakłócającą na końcach; cztery zaczepy podskrzydłowe, silniki nad nasadą skrzydeł, zaopatrzone w wystający system chłodzenia spalin. Helikopter znakomicie przystosowany do szybkich zadań ofensywnych bliskiego zasięgu na niewielkiej wysokości; w stanie częściowo zdemontowanym może być przewożony transportowcem Ił-76. Jest nietypowy przede wszystkim dlatego, że jest to śmigłowiec szturmowy jednomiejscowy. Pilot w Ka-50 jest jednocześnie nawigatorem i operatorem uzbrojenia. Helikopter znakomicie przystosowany do szybkich zadań ofensywnych bliskiego zasięgu na niewielkiej wysokości. Materiały kompozytowe stanowią 35% masy konstrukcji, wraz z wirnikami. Pilot i najważniejsze części kadłuba są chronione 350kg pancerza; szyba i inne powierzchnie przezroczyste są wykonane z ciężkiego szkła kuloodpornego. Cztery systemy komputerowe zajmują się obsługą nawigacji, kontrolą misji i wyświetlaczami. Dla odciążenia pilota i zapewnienia niskiej wykrywalności, rozpoznanie i wyznaczenie celów ma być przeprowadzane przez inne samoloty lub helikoptery; wyposażenie za oknami na dziobie zawiera skaner celów oświetlonych laserem i dalmierz laserowy, inne wyposażenie to wieżyczka kamer termowizyjnych, wysokoczuła kamera telewizyjna HUD; pilot nosi hełm podobny do hełmu z MIGa-29; po ustawieniu celu na HUD, pilot,naciskając przycisk,wyznacza cel równoześnie systemowi obserwacyjnemu i autopilotowi. Dane taktyczno techniczne: Dwuturbinowy helikopter bliskiego wsparcia Rok produkcji 1982 Producent Rosja Długość 16,0 m Wysokość 4,90 m Średnica wirnika 14,45 m Masa startowa normalna 9800 kg Masa startowa maksymalna 10800 kg Zasięg operacyjny 450 km Zasięg maksymalny (przebazowania) 1100 km Prędkość maksymalna 350 km/h Prędkość przelotowa 255 km/h Uzbrojenie 80 rakiet klasy S-8 powietrze-ziemia kalibru 80mm w czterech podskrzydłowych zasobnikach B-8; lub do 12 odpalanych z wyrzutni rurowej, naprowadzanych laserem pocisków powietrze-ziemia Wichr(AT-12), które na odległość 8-10km są w stanie przebić 900mm pancerza reaktywnego; jednolufowe działko 2A42 kalibru 30mm po prawej stronie kadłuba(500 pocisków),może być podniesione hydraulicznie do 30o i obrócone do 5-6o, poziome śledzenie celu zapewnia układ obracający helikopter wokół osi; dwa pojemniki z amunicją pośrodku kadłuba. Istnieje możliwość instalacji innego uzbrojenia, włącznie z zasobnikami z działkiem kalibru 23mm, pociskami powietrze-powietrze lub broni zrzucanej. Parametry modelu: - Skala 1:48 - Ilość części montażowych 137 - Długość 315 mm - Średnica wirnika głównego 300 mm - Poziom trudności montażu 4 Wyposażenie modelu: - Detale kokpitu - Na częściach poszycia szczegóły odwzorowujące konstrukcję. Elementy pasowane na wtopione kołki metalowe - Ruchome działko 30 mm - Ruchome wirniki współosiowe - Szczegóły zespołu podwozia - Dwa zasobniki rakiet podwieszane na pylonach - 12 kierowanych rakiet przeciwczołgowych w wyrzutniach - Anteny zewnętrzne Potrzebne kolory farb wg. katalogu firmy Revell: 5 8 9 16 35 36 46 48 55 56 57 84 87 89 90 91 93 99 302 371 382 |