Sklej!
Leopard 1 A1A5 |
![]() Leopard 1 A1A5.Prace nad projektem tego czołgu rozpoczęły się w 1956 roku w zakładach zespołu konstrukcyjnego Porshe-Jung-Luther & Jordan-MaK. Pierwsze wozy tego typu trafiły na wyposażenie jednostek pancernych RFN w 1963 roku. Leopard 1A5 należy do drugiej generacji pośredniej. Uzbrojenie tego czołgu stanowi brytyjska armata L7A3 kalibru 105 mm o bruzdowanym przewodzie lufy. Zastosowanie tej armaty miało za zadanie unifikację uzbrojenia w armiach NATO (ta sama armata była montowana w amerykańskim M60 czy brytyjskim Centurionie Mk 13). Wóz wyposażony został w układ ochrony przed bronią masowego rażenia. Na drodze osiąga prędkość 65 km/h, a stosunek mocy silnika do masy pojazdu wynosi 15,1 kW/t, co na lata sześćdziesiąte jest wynikiem bardzo dobrym. Leopard odniósł sukces. Pojazdy tego typu używane są obecnie w Australii, Belgii, Kanadzie, Danii, Turcji, Grecji, Holandii, Norwegii, Szwajcarii oraz Niemiec. Pierwsze wyprodukowane czołgi przekazano armii RFN we wrześniu 1965 roku. Później czołg ten zakupiło jeszcze dziesięć innych armii. Produkcję Leoparda 1 zakończono w 1979 roku, ale podjęto ją na nowo na początku 1981 roku w związku z zamówieniami z Grecji i Turcji. Czołg ma przedział: kierowania - z przodu (kierowca po prawej stronie), bojowy - w środku kadłuba, a napędowy - z tyłu kadłuba. Uzbrojenie podstawowe wozu stanowi 105 mm armata L7A3 (licencja brytyjskiej firmy Royal Ordnance Factory) z bruzdowanym przewodem lufy. Jest ona stabilizowana w dwóch płaszczyznach za pomocą układów elektrohydraulicznych. Uzbrojenie dodatkowe składa się z dwóch karabinów maszynowych MG3 kalibru 7,62 mm: jeden - sprzężony z armatą, a drugi - przeciwlotniczy, zamontowano na wieży. Na bokach wieży umieszczono osiem (2x4) wyrzutni granatów dymnych. Do strzelania z armaty stosuje się standardową amunicję NATO. Większość nabojów armatnich (57 szt.) umieszczono w kadłubie, a 3 w wieży- przeznaczone do natychmiastowego użycia. W ciągu czternastu lat produkcji (od 1965 do 1979 roku) Leopard 1 był stale modyfikowany, a jego kolejne wersje, oznaczone m.in. Leopard 1A1A1, 1A2, 1A3, 1A4, różniły się przede wszystkim opancerzeniem, systemami kierowania ogniem i wyposażeniem dodatkowym. Najpoważniejszych zmian modernizacyjnych dokonano w czołgu Leopard 1A3, który miał wszystkie udoskonalenia Leoparda 1A1A1 (opancerzenie grodziowe, termiczna osłona lufy, system stabilizacji armaty, nowe gąsienice, zmodyfikowane włazy w wieży oraz zmodernizowany osprzęt do pokonywania przeszkód wodnych) i Leoparda 1A2 (zmodyfikowany układ wydechowy, udoskonalony układ ochrony przed bronią masowego rażenia oraz pasywne przyrządy dowódcy i kierowcy do prowadzenia obserwacji w nocy), a ponadto zastosowano w nim nową wieżę, wykonaną z pancernych płyt spawanych. Ostatnią produkowaną wersją czołgu Leopard 1 był Leopard 1A4 - podobny do Leopard A3, ale wyposażony w nowy komputerowy system kierowania ogniem EMES-12A1 (firmy Carl Zeiss/AEG), panoramiczny stabilizowany przyrząd obserwacyjny dowódcy PERI R12, nowy celownik działonowego NZP300 oraz pasywne dzienno-nocne przyrządy obserwacyjno-celownicze PZ8200. Oprócz wymienionych typów Leoparda 1 w niektórych armiach znajdują się czołgi, których wyposażenie różni się nieco od wyposażenia czołgów niemieckich. Np. wersja belgijska charakteryzuje się nowym systemem kierowania ogniem SABCA (m.in. z układem zgrywania osi armaty z osią celownika), a wozy australijskie wzbogacono o zestaw tropikalny ułatwiający eksploatację czołgu w specyficznych warunkach klimatycznych tego kraju. Z kolei Leopardy 1 eksploatowane w armii holenderskiej wyposażono m.in. w inne radiostacje i wyrzutnie granatów dymnych (produkcji holenderskiej), amerykański system stabilizacji armaty ze zmodyfikowanym celownikiem optycznym (firmy Honeywell) oraz 12,7 mm przeciwlotniczy karabin maszynowy M2HB Browning. Dane taktyczno techniczne: Rok produkcji 1965 Producent Niemcy Załoga: 4 os. Prędkość maks.: na drodze 65 km/h Uzbrojenie: armata bruzdowana L7A3 105 mm, 2 km 7,62, jeden sprzężony z armatą, drugi na obrotowym jarzmie służy do obrony przeciwlotniczej Parametry modelu: - Skala 1:35 - Długość 275 mm - Poziom trudności montażu 4 - detale dodatkowego uzbrojenia - Części dla każdej z czterech wersji modelu - Szczegóły obsady dla EMES 18 - Obracająca się wieża - Klapy włazów opcjonalnie otwarte lub zamknięte - Łatwe w montażu gąsiennice - Kalkomania dla czterech wersji pojazdu Potrzebne kolory farb wg. katalogu firmy Revell: 6 7 9 16 30 35 65 66 83 84 85 90 91 |