Sklej!


Jeżeli jesteś zainteresowany informacjami na temat tego modelu
lub chcesz go kupić za rozsądną cenę, kliknij TUTAJ.


M 60 A3 Patton

M 60 A3 Patton
Amerykański czołg podstawowy, znany również pod oznaczeniem M60. Prace nad nim rozpoczęto w 1956 roku, a w lutym 1957 roku przedstawiono go (pod oznaczeniem XM60) do prób. W czerwcu 1959 roku firma Chrysler Corporation uzyskała kontrakt na produkcję 180 czołgów, ostatecznie nazwanych M60 Patton (od nazwiska wybitnego amerykańskiego dowódcy z okresu II wojny światowej). Dwa miesiące później firma otrzymała kolejne zamówienie od armii amerykańskiej, tym razem na 720 wozów.
Patton ma najpowszechniej stosowany na świecie układ konstrukcyjny: przedział kierowania znajduje się z przodu, napędowy - z tyłu, a bojowy - w środku samonośnego nadwozia.
Kadłub wykonano ze spawanych, walcowanych płyt pancernych, z segmentami odlewanymi, natomiast wieża jest jednoelementowym odlewem.
Uzbrojeniem głównym czołgu jest 105 mm armata M68 (brytyjska armata L7 firmy Royal Ordnance Factory, produkowana na licencji w Stanach Zjednoczonych), wyposażona w przedmuchiwacz. Początkowo w czołgu nie stosowano układu stabilizacji armaty. Naprowadzanie działa w obu płaszczyznach odbywa się za pomocą układów elektrohydraulicznych. Uzbrojenie dodatkowe wozu składa się z 12,7 mm wielkokalibrowego karabinu maszynowego M85, zamontowanego w wieżyczce dowódcy, oraz sprzężonego karabinu maszynowego M73 kalibru 7,62 mm. Do strzelania z armaty początkowo stosowano następującą amunicję przeciwpancerną: APDS-T M728, APDS-T M392A2 i HEAT-T M456, a także odłamkowo-burzącą, dymną, zapalającą i ćwiczebną. Później natomiast zaczęto stosować również naboje przeciwpancerne typu APFSDS-T M735/M735A1 i APFSDS-T M774.
Stanowisko działonowego wyposażono w dzienny celownik teleskopowy M105D (o powiększeniu 8x), dalmierz optyczny M17A1 lub M17C oraz peryskop M31 (o powiększeniu 8x), natomiast stanowisko dowódcy - w dzienny celownik M28C. W nocy wykorzystuje się noktowizory M36 i M32.
M60 ma dwunastocylindrowy silnik AVDS-1790-2A (o mocy 551 kW przy 2400 obr./min, zapłonie samoczynnym, chłodzony powietrzem), produkowany przez firmę Continental. Hydromechaniczny układ napędowy firmy General Motors Corporation zawiera: przekładnię hydrokinetyczną, skrzynię biegów, różnicowy mechanizm skrętu, rzędy sumujące oraz hamulce.
Układ jezdny składa się z: dwunastu (2x6) podwójnych kół nośnych z bandażami gumowymi, kół napędowych (z tyłu kadłuba), kół napinających (z przodu kadłuba), sześciu rolek podtrzymujących (2x3) i dwóch gumowo-metalowych gąsienic.
W M60 zastosowano indywidualne zawieszenie z wałkami skrętnymi oraz amortyzatorami hydraulicznymi przy 1, 2 i 6 parze kół.
Standardowe wyposażenie czołgu obejmuje: podgrzewacz przedziału bojowego, wykrywacz skażeń, układ przeciwpożarowy w przedziale napędowym i urządzenie filtrowentylacyjne. Podczas pokonywania terenu skażonego załoga dodatkowo korzysta z masek ochronnych.
M60 Patton był wytwarzany przez dwa lata. W 1962 roku bowiem rozpoczęto produkcję seryjną czołgu, oznaczonego M60A1, który niebawem stał się podstawowym czołgiem armii amerykańskiej.
W M60A1, w porównaniu z M60, zastosowano wieżę o ulepszonej konstrukcji, elektrohydrauliczny system stabilizacji uzbrojenia w dwóch płaszczyznach oraz zwiększono liczbę przewożonej amunicji. Od 1975 roku w czołgach tych zaczęto montować nowy silnik - AVDS-1790-2C RISE o większej mocy i dłuższym czasie bezawaryjnej eksploatacji (pojazdy z tymi silnikami są znane pod nazwą M60A1 RISE).
M60A1 produkowano do 1980 roku. W lutym 1978 roku rozpoczęto produkcję czołgu, oznaczonego M60A3, który wyposażono w: 7,62 mm sprzężony karabin maszynowy M240 (MAG-58), pasywny peryskop kierowcy do jazdy w nocy (AN/VSS-3A), sześć (2x3) wyrzutni granatów dymnych, termiczną aparaturę dymotwórczą, nowy automatyczny układ przeciwpożarowy w przedziale napędowym i nowe ogniwa gąsienic T124 z wymiennymi nakładkami gumowymi, a także nowy system kierowania ogniem, zawierający m.in.: dalmierz laserowy AN/VVG-2 (firmy Hughes), komputerowy przelicznik balistyczny M21 i nowoczesne przyrządy obserwacyjno-celownicze. Na stanowiskach dowódcy i działonowego zamontowano dzienno-nocne celowniki termowizyjne AN/VGS-2, produkowane przez firmę Texas. Produkcję seryjną czołgów M60A3 zakończono w 1987 roku.
Ogółem wyprodukowano około 9800 czołgów M60, M60A1 i M60A3, które są użytkowane w wielu krajach, m.in.: Arabii Saudyjskiej (M60A3 - 406 szt.), Austrii (M60A1 zmodyfikowanych do wersji A3 - 119 szt. i M60A3 - 50 szt.), Egipcie (M60A1 - 680 szt. i M60A3 - 853 szt.), Iranie (M60A1 - 50 szt.), Izraelu (różne wersje M60 - 1400 szt.), Jordanii (M60A1 - 118 szt. i M60A3 - 100 szt.), Tunezji (M60A1 - 24 szt. i M60A3 - 52 szt.), Włoszech (M60A1 - 300 szt., w tym 200 wyprodukowanych na licencji we Włoszech), Jemenie (M60A1 - 140 szt.), Portugalii (M60A3 - 80 szt.) i Zjednoczonych Emiratach Arabskich (M60A3 - 54 szt.). Czołgi M60 i M60A1 nie są już eksploatowane w armii amerykańskiej, natomiast M60A3 znajdują się jedynie w uzbrojeniu Gwardii Narodowej i w piechocie morskiej.
Na bazie czołgu M60 Patton powstało wiele oryginalnych wozów, m.in. M60A2, Super M60 i XM1060 ROBAT.
Opracowany w połowie lat sześćdziesiątych czołg M60A2 wyposażono w wieżę nowej konstrukcji, uzbrojoną w 152 mm armatę M162 oraz armatę kalibru 20 mm, zamontowaną w obrotowej wieżyczce dowódcy. Armatę M162 przystosowano do wystrzeliwania zarówno standardowej amunicji kalibru 152 mm, jak i pocisków rakietowych MGM-51C Shillelagh.
Wyprodukowano 526 czołgów M60A2, które wprowadzono do uzbrojenia wojsk amerykańskich, stacjonujących w Europie. Jednak problemy techniczne z ich eksploatacją oraz odejście od koncepcji uzbrajania czołgów w wyrzutnie pocisków rakietowych sprawiły, że wycofano je z użycia, wykorzystując ich kadłub do budowy innych pojazdów, np. wozu inżynieryjnego M728 i samobieżnego mostu.
Czołg Super M60 powstał w ramach programu High Performance M60, na przełomie lat siedemdziesiątych i osiemdziesiątych, w zakładach Teledyne Continental Motors. Zastosowano w nim dwunastocylindrowy silnik AVCR-1790-1B, o zmiennym stopniu sprężania, chłodzony powietrzem, turbodoładowany, osiągający moc 880 kW przy 2400 obr./min. Układ napędowy RK-304 (niemieckiej firmy Renk) zawiera: przekładnię hydrokinetyczną ze sprzęgłem blokującym, planetarną automatyczną skrzynię biegów, rzędy sumujące i mechanizm skrętu. Zamiast wałków skrętnych zastosowano zawieszenie hydropneumatyczne, opracowane przez National Waterlift Company. System kierowania ogniem ma m.in. dalmierz laserowy, pasywne przyrządy do prowadzenia działań nocnych (opcjonalnie termowizor) i przelicznik balistyczny. Wieżę i przód kadłuba pokryto dodatkowymi warstwowymi płytami pancernymi, a boki czołgu osłonięto metalowymi fartuchami. Masa Super M60 wynosi 56,3 t, prędkość maksymalna - 74 km/h, a czas osiągnięcia prędkości 32 km/h ze startu zatrzymanego - 9 s. Ze względu na brak zamówień czołg nie wyszedł ze stadium prototypu.
W latach 1984-1986 prowadzono próby z bezzałogowym, zdalnie sterowanym wozem rozminowania XM1060 ROBAT, który zbudowano na samonośnym nadwoziu czołgu M60 i wyposażono w wyrzutnie ładunków wydłużonych (zamiast wieży). Mimo pomyślnych prób nie podjęto produkcji seryjnej pojazdu

Dane taktyczno techniczne:
Rok produkcji 1960
Producent USA
Napęd silnik o mocy 530 kW
Szybkość maksymalna 48 km/h

Parametry modelu:
- Skala 1:35
- Ilość części montażowych 511
- Długość 329 mm
- Poziom trudności montażu 3

Wyposażenie modelu:
- Wiernie odwzorowane powierzchnie zewnętrzne modelu
- Obracająca się wieża
- Obracająca się kopuła włazu dowódcy (wyposażona w otwieraną klapę)
- Segmentowe gasiennice
- Odzielny kosz mocowany na wieży
- Imitacja liny holowniczej wykonana ze sznurka

Potrzebne kolory farb wg. katalogu firmy Revell:
9 17 78 84 91