Sklej!
PzKpfw IV Ausf. J |
![]() PzKpfw IV Ausf. J. Niemiecka doktryna wojsk pancernych i założenia taktyczne użycia czołgów przewidywała, że czołgi lekkie PzKpfw I i PzKpfw II będą stanowić sprzęt szkolno-treningowy. Na wojnę wyruszą zaś nowe typy czołgów PzKpfw III i IV. PzKpfw III miał stanowić podstawowy typ czołgu średniego, zaś silniejszy PzKpfw IV miał spełniać rolę czołgu wsparcia. Projekt czołgu PzKpfw IV powstał jako 18-tonowy czołg przeznaczony dla dowódców batalionów - stąd nazwa Batalionsfuhrerwagen (BW). Czołg BW miał być uzbrojony w działo dużego kalibru umieszczone w pojedynczej wieży i dwa karabiny maszynowe: w wieży i kadłubie czołgu. Ostatnią wersją czołgu PzKpfw IV były czołgi PzKpfw IV (Sd Kfz 162/2) Ausf. J. Od czerwca 1944 roku do marca 1945 roku zakłady Nibelungen w St. Valentin wyprodukowały łącznie 2392 czołgi Ausf. J. W stosunku do uprzednio produkowanych czołgów Ausf. H czołgi Ausf. J miały wiele uproszczeń technologicznych, m.in. nie posiadały dwusuwowego silnika spalinowego napędzającego generator prądotwórczy dostarczający prąd elektryczny do silnika poruszającego wieżę. Czołgi Ausf. J posiadały tylko ręczny (!) obrót wieży. Uproszczono budowę włazów w wieży i zlikwidowano boczne kadłubowe szczeliny obserwacyjne kierowcy ( po założeniu ekranów pancernych - Schürtzen, obserwacja na boki była niemożliwa) PzKpfw IV w Wojsku Polskim. W ewidencji jednostek pancernych LWP figurował jeden zdobyczny wóz wersji J, numer fabryczny 101155 (lub 110155) pochodzący z ostatniej serii produkcyjnej, zdobyty prawdopodobnie w marcu 1945 roku. Naprawiony w 24 batalionie naprawy czołgów, przekazany został 5 dywizjonowi artylerii samobieżnej 6 DP tuż po zakończeniu wojny. Czołg wykazywany był w stanie do 5 października 1945 roku, po czym 5 das przekazał wóz do 3 szkolnego pułku czołgów. Późniejsze jego losy nie są znane. Dane taktyczno techniczne: Załoga 5 Masa całkowita 25 000kg Długość całkowita 7,02m Długość kadłuba 5,93m Szerokość 2,88m Wysokość 2,68m Prześwit 0,4m Prędkość 38km/h Zasięg na drodze 270km Zasięg w terenie 180km Napęd silnik gaźnikowy, 4-suwowy, widlasty 12-cylindrowy Maybach HL120TRM112 o pojemności 11 867 cm3 i mocy 300kM Moc jednostkowa 12 KM/t Nacisk jednostkowy (kg/cm2) 0,89 Paliwo benzyna, pojemność zbiorników-680 l Uzbrojenie: armata 75mm Kwk 40 (87 nabojów) , 2 km MG 34 kal.7,92mm (3150 nabojów) Parametry modelu: - Skala 1:72 - Ilość części montażowych 130 - Długość 97 mm - Poziom trudności montażu 4 Wyposażenie modelu: - Wiernie oddane szczegóły powierzchni zewnętrznej - Obracająca się wieża z rozmieszczonymi skrzynkami - Jednoczęściowe gąsiennice - Kalkomania dla dwóch wersji pojazdu Potrzebne kolory farb wg. katalogu firmy Revell: 9 16 37 48 |