Sklej!


Jeżeli jesteś zainteresowany informacjami na temat tego modelu
lub chcesz go kupić za rozsądną cenę, kliknij TUTAJ.


PzKpfw IV Ausf. J

PzKpfw IV Ausf. J
PzKpfw IV Ausf. J. Niemiecka doktryna wojsk pancernych i założenia taktyczne użycia czołgów przewidywała, że czołgi lekkie PzKpfw I i PzKpfw II będą stanowić sprzęt szkolno-treningowy. Na wojnę wyruszą zaś nowe typy czołgów PzKpfw III i IV. PzKpfw III miał stanowić podstawowy typ czołgu średniego, zaś silniejszy PzKpfw IV miał spełniać rolę czołgu wsparcia. Projekt czołgu PzKpfw IV powstał jako 18-tonowy czołg przeznaczony dla dowódców batalionów - stąd nazwa Batalionsfuhrerwagen (BW). Czołg BW miał być uzbrojony w działo dużego kalibru umieszczone w pojedynczej wieży i dwa karabiny maszynowe: w wieży i kadłubie czołgu. Ostatnią wersją czołgu PzKpfw IV były czołgi PzKpfw IV (Sd Kfz 162/2) Ausf. J. Od czerwca 1944 roku do marca 1945 roku zakłady Nibelungen w St. Valentin wyprodukowały łącznie 2392 czołgi Ausf. J. W stosunku do uprzednio produkowanych czołgów Ausf. H czołgi Ausf. J miały wiele uproszczeń technologicznych, m.in. nie posiadały dwusuwowego silnika spalinowego napędzającego generator prądotwórczy dostarczający prąd elektryczny do silnika poruszającego wieżę. Czołgi Ausf. J posiadały tylko ręczny (!) obrót wieży. Uproszczono budowę włazów w wieży i zlikwidowano boczne kadłubowe szczeliny obserwacyjne kierowcy ( po założeniu ekranów pancernych - Schürtzen, obserwacja na boki była niemożliwa)
PzKpfw IV w Wojsku Polskim.
W ewidencji jednostek pancernych LWP figurował jeden zdobyczny wóz wersji J, numer fabryczny 101155 (lub 110155) pochodzący z ostatniej serii produkcyjnej, zdobyty prawdopodobnie w marcu 1945 roku. Naprawiony w 24 batalionie naprawy czołgów, przekazany został 5 dywizjonowi artylerii samobieżnej 6 DP tuż po zakończeniu wojny. Czołg wykazywany był w stanie do 5 października 1945 roku, po czym 5 das przekazał wóz do 3 szkolnego pułku czołgów. Późniejsze jego losy nie są znane.

Dane taktyczno techniczne:
Załoga 5
Masa całkowita 25 000kg
Długość całkowita 7,02m
Długość kadłuba 5,93m
Szerokość 2,88m
Wysokość 2,68m
Prześwit 0,4m
Prędkość 38km/h
Zasięg na drodze 270km
Zasięg w terenie 180km
Napęd silnik gaźnikowy, 4-suwowy, widlasty 12-cylindrowy Maybach HL120TRM112 o pojemności 11 867 cm3 i mocy 300kM
Moc jednostkowa 12 KM/t
Nacisk jednostkowy (kg/cm2) 0,89
Paliwo benzyna, pojemność zbiorników-680 l
Uzbrojenie: armata 75mm Kwk 40 (87 nabojów) , 2 km MG 34 kal.7,92mm (3150 nabojów)

Parametry modelu:
- Skala 1:72
- Ilość części montażowych 130
- Długość 97 mm
- Poziom trudności montażu 4

Wyposażenie modelu:
- Wiernie oddane szczegóły powierzchni zewnętrznej
- Obracająca się wieża z rozmieszczonymi skrzynkami
- Jednoczęściowe gąsiennice
- Kalkomania dla dwóch wersji pojazdu

Potrzebne kolory farb wg. katalogu firmy Revell:
9 16 37 48