Sklej!
PzKpfw VI "Tiger" I Ausf.E |
![]() PzKpfw IV "Tiger" I Ausf.E. Karierę bojową rozpoczęły Tygrysy niezbyt fortunnie. 8 lipca 1942 roku postanowiono sformować w przyspieszonym tempie kompanię czołgów PzKpfw VI Ausf.H1 "Tiger". Debiut bojowy miał nastąpić 29 sierpnia, lecz większość czołgów została unieruchomiona przez awarie. 22 września czołgi zostały ponownie skierowane do akcji. Niestety i tym razem atak nie powiódł się. Tygrysy poruszające się wśród bagien, po wąskich leśnych drogach znalazły się pod ostrzałem artylerii. Grząski grunt uniemożliwił manewrowanie, a celny ogień dział przeciwpancernych szybko unieruchomił trzy i uszkodził czwarty czołg. Wprowadzając do walki w pełni nie gotowe czołgi Niemcy przedwcześnie zdradzili tajemnicę posiadania nowego środka bojowego i co za tym idzie możliwość przyszłego zaskoczenia. Na swoje czasy "Tygrys" był świetną konstrukcją, o wielkiej sile ognia, którą zawdzięczał potężnej armacie 8,8cm KwK36 L/56 kalibru 88mm, mogącej przebić pancerz każdego alianckiego czołgu nawet z bardzo dużych odległości. Swe sukcesy Tygrysy zawdzięczały również doskonałemu opancerzeniu, pozwalającemu prowadzić bezpiecznie walkę nawet na bliskich dystansach. W rękach doswiadczonych dowódców jak np. Michael Wittmann czy Otto Carius czołgi te były naprawdę zabójczą bronią. Często już sam odgłos pracy silników Tygrysów wzbudzał w żołnierzach alianckich przerażenie. Bibliografia: Janusz Ledwoch "PzKpfw VI "Tiger" część I Janusz Ledwoch "PzKpfw VI "Tiger" część II "II Wojna Światowa - Encyklopedia uzbrojenia" Dane taktyczno techniczne: Rok produkcji 1944 Producent Niemcy Załoga 5 ludzi (dowódca, celowniczy, ładowniczy, strzelec radiotelegrafista, kierowca) Masa bojowa 57000 kg Długość 8450 mm Szerokość -gąsienice bojowe- 3705 mm Szerokość - gąsienice transportowe -3400 mm Wysokość 2930 mm Prześwit 430 mm Szerokość gąsienicy 725 mm - bojowe Szerokość gąsienicy 520 mm - transportowe Nacisk na grunt 1,08 kg/cm2 - gąsienice bojowe Nacisk na grunt 1,51 kg/cm2 - gąsienice transportowe Ilość ogniw gąsienicy 96 Nazwa silnika Maybach HL230 P45 Typ silnika 12-cylindrowy, rzędowy, gaźnikowe, górnozaworowy, chłodzony cieczą Pojemność skokowa 23095 cm3 Moc silnika 650KM przy 2600 obr./min Moc silnika 700KM przy 3000 obr./min Pojemność zbiorników 534 litrów Zużycie paliwa na 100km 543 litrów - na drodze Zużycie paliwa na 100km 905 litrów - w terenie Zasięg 100 km - na drodze Zasięg 60 km - w terenie Prędkość maksymalna 38 km/h - po drodze Prędkość maksymalna 16 km/h - w terenie Uzbrojenie Armata kalibru 88mmm ( Zapas amunicji 92 pociski ), 3 karabiny maszynowe MG34 lub MG42 kalibru 7,92 mm. Zapas amunicji 5100 naboi (34×150 naboi) Parametry modelu: - Skala 1:72 - Ilość części montażowych 182 - Długość 118 mm - Poziom trudności montażu 3 Wyposażenie modelu: - Detale kadłuba z kratami wentylacyjnymi - Gąsiennice jak w późniejszych wersjach pojazdu - Obracająca się wieża z rozmieszczonymi skrzynkami - Detale gasiennic - Kalkomania dla dwóch wersji pojazdu Potrzebne kolory farb wg. katalogu firmy Revell: 16 37 48 83 85 91 302 |