Sklej!
T-34/85 |
![]() T-34/85. Ten słynny czołg skonstruowany został przez zespół inżynierów radzieckich pod przewodnictwem M.I. Koszkina. Zyskał miano czołgu, "który wygrał II wojnę światową". Pierwsze egzemplarze opuściły fabrykę w Chrakowie w styczniu 1940. Zastosowanie silnika dieslowskiego, pracującego na trudno zapalnym paliwie, zmniejszało ryzyko powstania pożaru i znacznie zwiększało zasięg działania. Szerokie gąsienice zapewniały bardzo mały nacisk jednostkowy na grunt. Był to pierwszy czołg na świecie z pochylonymi pod dużym kątem płytami pancernymi i opływowym kształtem wieżyczki. Ponieważ czołg T34 był produkowany w olbrzymich ilościach przez wiele niezależnych fabryk, ulegał on stale pewnym zmianom konstrukcyjnym. W czerwcu 1941 zastosowano dłuższą i nowszą armatę F34. Prędkość początkowa pocisku o wadze 6.3kg zwiększyła się z 635m/s do 662m/s. Armata 76.2mm miała podwójne urządzenie spustowe, ręczne i nożne typu mechanicznego. Unowocześniono także przyrządy optyczne oraz wprowadzono łączność wewnętrzną i radiostację do każdego wozu. Wcześniej, tylko czołgi dowódców plutonów i kompanii posiadały radiostacje. Wprowadzenie do akcji czołgów typu PzKpfw V "Panther" i PzKpfw VI" Tiger" zmusiło dowództwo armii sowieckiej do poszukiwania czołgu mogącego podjąć równorzędną walkę z tymi czołgami. Najpilniejszą sprawę była modyfikacja uzbrojenia. Zaprojektowana przez inż. Siergiejewa armata kalibru 85 mm (S-53) mogła być montowana w powiększonej wieży mieszczącej trzech członków załogi. Modernizacja czołgu została powierzona fabryce nr 112 w Gorkim. Do produkcji seryjnej trafiło kilka wariantów czołgów T-34/85 posiadających m.in. odlewane koła, radiostację przeniesioną z kadłuba do wieży. Wyposażane były w trały przeciwminowe. Produkowano wariant OT-34 uzbrojony w miotacz płomieni. Do zakończenia wojny wyprodukowano około 18000 czołgów tego typu. Produkcja była kontynuowana także po wojnie. Czołgi typu T -34/85 były używane w wojnie koreańskiej, na Bliskim Wschodzie, w Wietnamie. Dane taktyczno techniczne: Rok produkcji 1943 Producent ZSRR Załoga: 5 osób (kierowca, strzelec-radiotelegrafista, dowódca, celowniczy i ładowniczy). Masa bojowa: 32 000 kg, długość 8100 mm, szerokość 3000 mm, wysokość 2700 mm, prześwit 400 mm, Opancerzenie: od 20 do 90 mm, Uzbrojenie: armata 0-5T lub ZiS-S-53 kalibru 85 mm z zapasem amunicji 55 pocisków; dwa karabiny maszynowe OT (kadłubowy i sprzężony w wieży) kalibru 7,62 mm z zapasem amunicji 1827 lub 1900 naboi, Jednostka napędowa: dwunastocylindrowy, rzędowy (układ V) silnik wysokoprężny chłodzony cieczą typu W-2-34 o pojemności skokowej 38 800 cm3 i mocy 367,5 kW (500 KM) przy 1800 obr/min, Prędkość maksymalna: 52 km/h, Zasięg: 230-300 km, Pokonywanie przeszkód: wzniesienia 30°, ściany 70 cm, rowy (okopy) 250 cm, brody (przeszkody wodne) 130 cm. Bibliografia : Valerij P.Panow i Jacek Solarz- Czołgi sowieckie 1939-1945. W-wa 1996 Parametry modelu: - Skala 1:72 - Ilość części montażowych 135 - Długość 112 mm - Poziom trudności montażu 4 Wyposażenie modelu: - Model z ładnie odwzorowanymi szczegółami - Obracająca się wieża - Gąsiennice wykonane w całości - Kalkomania dla dwóch wersji pojazdu Potrzebne kolory farb wg. katalogu firmy Revell: 9 68 91 |